نویسنده در این اثر به موضوعاتی مهم از جمله آداب و تشریفات زناشویی، جشن های باستانی و افسانه های عامیانه پرداخته است. کتاب نیرنگستان اثر صادق هدایت نویسنده توانمند ایرانی می باشد.
دانلود کتاب نیرنگستان
- بدون دیدگاه
- 391 بازدید
- نویسنده : صادق هدایت
- دسته : شعر و ادبیات
- زبان : فارسی
- صفحات : 205
- بازنشر : دانلود کتاب
- قرار گرفت
- مشخصات
- نویسنده : صادق هدایت
- دسته : شعر و ادبیات
- زبان : فارسی
- صفحات : 205
- بازنشر : دانلود کتاب
- قرار گرفت
- باکس دانلود
دانلود کتاب نیرنگستان
- کتاب اورجینال و کامل
- قبل از دانلود فیلتر شکن خود را خاموش کنید
- این کتاب هارو حتما بخون عالین
- آنلاین
دانلود کتاب نیرنگستان
اگر به داستان طلاتی و داستان ماگو نگاه کنیم، می بینیم که بدشانسی
و بدشانسی ناشی از نفوذ ناهید و زحل است.
حافظ
پیشگفتار
به نظر می رسد کهنسالان و اقوام باستانی نسبت به جوانان و اقوام تازه وارد، عقاید و خرافات مشترک بیشتری دارند، به ویژه آنهایی که با اقوام دیگر در تماس بوده اند
و از طریق آمیختن و تماس عقاید و خرافات جدید از آداب، آداب و رسوم و آداب و رسوم آنها بیرون می ریزند که از بیان آن اجتناب می کنند.
ایران سرزمین کاروانسراهاست که در آن با قدمتی چند قرنی، کاروانهایی از انواع مردم، متمدن و بربر از دوران باستان، اعم از کلدانیها، آشوریها، یونانیها، رومیها، یهودیان،
ترکها، عربها و مغولها، محمولههای خود را بارگیری میکردند، با یکدیگر ارتباط برقرار میکردند و کالاها را مبادله میکردند. بنابراین بررسی
و بررسی عقاید قوم او نه تنها از نظر علمی و روانشناختی حائز اهمیت خواهد بود، بلکه برخی از جنبه های تاریک فلسفی و تاریخی عقاید را نیز روشن خواهد کرد.
با مطالعه این خرافات و مقایسه آنها با اقوام دیگر می توان ریشه و خاستگاه آداب و رسوم، سنت ها، ادیان، افسانه ها و باور ها را کشف کرد. زیرا دقیقاً همین اندیشه ها هستند
که همه ادیان را پرورش داده، خلق کرده و حفظ کرده اند. این خرافات ذهن انسان را گام به گام در اعصار مختلف تاریخ هدایت کرده، تعصبات، فداکاری ها، امید ها و بیم ها را در انسان ایجاد کرده،
بزرگترین و قدیمی ترین آرامش دهنده انسان به حساب می آیند و هنوز هم خود را کاملاً درگیر اکثر موضوعات زندگی وحشی ها و انسان های متمدن کرده اند.
چون آدم می تواند همه چیز را نادیده بگیرد جز خرافات و باورهای خودش. یکی از دانشمندان گفت: “انسان حیوانی خرافی است و هر زمان که ما تحقیق یا مطالعه دقیق تری در مورد چنین ایده هایی انجام دهیم،
به حقیقت آن پی می بریم، اما این از محدوده موضوع ما خارج است.” وقتی صحبت از ایمان به میان میآید، انسانها برای راهنماییشان به عقل تکیه نمیکنند،
بلکه بر قلب، احساسات و تخیلات خود تکیه میکنند که ناشی از میل و نیاز به دانستن دلیل وجود چیز ها است. فیلسوف مشهور ارنست هاکل معتقد بود
که منشأ و اصول همه خرافات از خواسته های طبیعی ناشی می شود که در قوانین عقلانی به عنوان اصل علت و معلول خود را نشان می دهد و به ویژه این خرافات در اثر پدیده های طبیعی
مانند رعد و برق، زلزله و کسوف ایجاد می شود که باعث ترس یا تهدید خطر می شود. اجتناب ناپذیر بودن این پدیدههای طبیعی در اطاعت از قانون علت و معلول در میان انسان های
بدوی به اثبات رسیده است و نشان میدهد که آنها این ویژگی را از اجداد میمون خود به ارث بردهاند. این پدیده در سایر حیوانات پایین تر نیز دیده می شود.
مثلاً شنیدن پارس سگ در زیر نور مهتاب، شنیدن صدای زنگ یا دیدن تاب خوردن چکش، یا مشاهده پرچمی که در باد به اهتزاز در می آید، نه تنها احساس ترس را برمی انگیزد،
بلکه میل مبهمی برای یافتن علت این حوادث و نتایج ناشناخته را نیز بر می انگیزد. اساس دین انسان بدوی تا حدی در خرافات یافت میشود،
بقایای عقایدی که بهویژه از اجداد میمونهایشان به ارث رسیدهاند، و تا حدی در پرستش نیاکان و در امیال و آداب و رسوم معنوی مختلف که آن ها به آن عادت داشتند.
اگر خرافات، عقاید و عقاید افراد وحشی، نیمه متمدن و متمدن را با هم مقایسه کنیم، در می یابیم که تقریباً همه آنها از یک منبع سرچشمه می گیرند و به اشکال مختلف ظاهر می شوند.
محقق بزرگ ادوارد تیلور که مطالعات دقیقی در مقایسه آداب و رسوم، سنت ها و خرافات مردمان مختلف انجام داد، گفت:
“وقتی آداب و رسوم و باور های عشایر وحشی را با کشور های متمدن مقایسه می کنیم، با حیرت متوجه می شویم
که بسیاری از ویژگی های تمدن های پایین تر در تمدن های پیشرفته تر قابل تشخیص و تقریباً بدون تغییر است؛ حتی گاهی دقیقاً یکسان.”